پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 مرداد 1402 - 08:30

صهیونیست ها چگونه در خاک لبنان فتنه انگیزی می کنند؟

موضوع درگیری فلسطینی های ساکن در اردوگاه « عین الحلوه» در لبنان و حضور پشت صحنه صهیونیست ها در این اتفاق، بی شباهت با سیاست اختلاف انداز و حکومت کن انگلیسی ها نیست.
کد خبر : 14882

پایگاه رهنما:

موضوع درگیری فلسطینی های ساکن در اردوگاه « عین الحلوه» در لبنان  و حضور پشت صحنه صهیونیست ها در این اتفاق، بی شباهت با سیاست اختلاف انداز و حکومت کن انگلیسی ها نمی باشد. با این تفاوت که امروز رژیم صهیونیستی برای بقای خود در سرزمین های اشغالی با توجه به سست شدن خانه عنکبوتی اش  در اعتراضات گسترده شهروندانش نیازمند ایجاد اختلاف در بین فلسطینی ها دارد و اردوگاه عین الحلوه در لبنان را نشانه گرفته است.

 فلسطینیان ساکن در اردوگاه عین‌الحلوه، در شرایطی بار دیگر با هم درگیر شدند که شواهد حاکی از این است که ترور یکی از رهبران فتح، جرقه شعله‌ور شدن این آتش بود. صهیونیست‌ها که در داخل اراضی اشغالی با انبوهی از مشکلات دست به گریبان هستند و از جانب حزب‌الله هم احساس خطر می‌کنند، در سایه تحرکات مشکوک تشکیلات خودگردان، این گمانه‌زنی را تقویت کرده‌اند که تلاش می‌شود با به جان هم انداختن فلسطینیان در لبنان، توجه‌ها را از اعتراضات شعله ور شده در سرزمین های اشغالی هر چه بیشتر به نقطه‌ای دیگر معطوف کنند.

در جریان درگیری‌های اردوگاه عین‌الحلوه لبنان که فلسطینیان ساکن آن هستند، تاکنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۶۰ نفر زخمی شده‌اند و افزون بر ۶۰ درصد جمعیت ساکن در اردوگاه، مجبور به ترک  این اردوگاه شده‌اند. با وجود برقراری آتش‌بس میان جنبش فتح و گروه‌های سلفی، بار دیگر پس از چند روز تنش، چهار شنبه هفته گذشته درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه از سرگرفته شد که در نتیجه آن دست‌کم دو کشته و شمار دیگری از جمله چند غیرنظامی زخمی شدند. یکی از کشته‌ها از افراد وابسته به جنبش فتح است. این درگیری‌ها میان نیرو‌های جنبش فتح به ریاست محمود عباس و گروه‌های رقیب پس از آن رخ داد که ابواشرف العرموشی، یکی از رهبران فتح ترور شد. بیش از ۵۴ هزار آواره فلسطینی ثبت‌شده در اردوگاه عین الحلوه سکونت دارند که در سال‌های اخیر فلسطینیان فراری از بحران سوریه نیز به آنها اضافه شده‌اند. این اردوگاه تاکنون بار‌ها شاهد درگیری‌های مشابه بوده است. در این درگیری‌ها از مسلسل و راکت استفاده می‌شود و گاهی گلوله‌ها به بیرون اردوگاه در خیابآنهای شهر صیدا پرتاب می‌شود. ارتش لبنان وارد اردوگاه‌های فلسطینیان نمی‌شود و امنیت این اردوگاه‌ها را فلسطینیان تأمین می‌کنند. بنابر گزارش منابع محلی در تازه‌ترین مورد درگیری، تا بامداد روز پنج شنبه گذشته همچنان صدای تیراندازی و انفجار بمب در این اردوگاه و صدای درگیری‌ها در مناطقی از شهر صیدا نیز به گوش می رسید. به این ترتیب، شدید‌ترین درگیری‌ها از آغاز این بحران تاکنون رقم خورد. کانون این درگیری‌ها در چندین محور داخل اردوگاه عین‌الحلوه به ویژه مناطق الطواری، البرکسات، خیابان پایین‌دست پارک القدس، حطین و الطیری بود. گروه عصبه الانصار مسئولیت این حمله را متوجه تمامی رهبران تشکیلات خودگردان دانست و از آنها خواست افرادی را که به این گروه حمله کرده‌اند، مجازات کنند. این گروه تأکید کرد که تحت هیچ شرایطی وارد این درگیری نخواهد شد. ابوایاد الشعلان، فرمانده امنیت ملی فلسطین در صیدا نیز گفت: «ما با حضور در تمامی مواضع خود در اردوگاه عین‌الحلوه توافق آتش‌بس را تثبیت و دستورالعمل خود را درباره پایبندی به آتش‌بس تحت هر شرایطی را اعلام کردیم.» وی افزود: «به برادران‌مان در عصبه الانصار می‌گوییم که آنان یکی از طرف‌های دوست ما هستند و در اقدامات مشترک فلسطینیان مشارکت دارند. ما هیچ‌یک از مواضع آنان را مورد تعرض قرار نخواهیم داد و با آنان درگیر نخواهیم شد.»‌همچنین، ماهر شبایطه، دبیر جنبش فتح در صیدای لبنان به المیادین گفت: «متعهد به توقف درگیری در این اردوگاه هستیم. حمله راکتی به یکی از پایگاه‌های‌مان ما را غافلگیر کرد و این مسئله موجب شهادت یک تن و زخمی شدن دو تن دیگر شد.»‌دبیر جنبش فتح افزود: « ما در فتح از مواضع خود در عین‌الحلوه دفاع می‌کنیم و هنگامی که تصمیم به پیشروی گرفته شود، این مسئله به صورت علنی انجام خواهد گرفت.»

  • رد پای صهیونیست‌ها در تنش عین‌الحلوه

احمد المدلل، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با محکوم کردن تحولات خون بار این اردوگاه تصریح کرد: «برخی جریآنها و در رأس آنها اشغالگران صهیونیست فتنه شعله‌ور شده در اردوگاه عین‌الحلوه را تغذیه می‌کنند. طرف‌های درگیر باید متوجه عمق خطر باشند. ملت فلسطین با تمام این اقدامات که وجهه مبارزاتی آنها را خدشه دار می‌کند مخالف است.» این عضو شاخص جهاد اسلامی اضافه کرد: «ما شاهد توطئه‌چینی علیه مسئله آوارگان فلسطینی هستیم. هر کس که آرمان فلسطین برایش اهمیت دارد باید برای توقف این درگیری‌های خونین وارد عمل شود. در میز مذاکرات همه موضوعات مطرح می‌شود، اما مسئله سلاح اردوگاه‌ها در این شرایط قابل طرح نیست.»‌بنابر آنچه منابع فلسطینی اعلام کرده‌اند، این درگیری‌ها چند روز پس از سفر «ماجد فرج» ، رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان به لبنان انجام شده است. ماجد که در اندیشه ریاست جنبش فتح است، با مدیریت جنبش فتح به رهبری «محمد دحلان»  در اردوگاه‌های لبنان مخالف است. از طرفی، تشکیلات خودگردان و محمود عباس از اینکه قدرت‌شان در اردوگاه‌های خارج ضعیف شده نگران هستند و می‌خواهند با این کار هم دست برتر را داشته باشند. ضمن اینکه بدنبال آن هستند که روند قدرت‌گیری حماس و جهاد اسلامی را در اردوگاه‌های جنوب لبنان کاهش دهند. موضوع زمانی حساس می‌شود که بدانیم اخباری مبنی بر تحرکات مقاومت غزه در جنوب لبنان منتشر شده است و این برای تندرو‌های صهیونیست خطرناک است و می‌خواهند با کمک محمود عباس امنیت خود را افزایش دهند. سیدحسن نصرالله شامگاه سه‌شنبه درباره درگیری‌ها در عین‌الحلوه گفت:« تحولات اردوگاه عین‌الحلوه همراه با آوارگی و خونریزی، دردناک است و همه را تحت تأثیر قرار داده است. درگیری‌ها باید به هر نحوی متوقف شود و نباید ادامه یابد، زیرا عواقب آن برای فلسطینی‌ها و جوانان بد است.» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در پیامی خطاب به سیدحسن نصرالله، ضمن تأکید بر هماهنگی کامل با مقامات لبنانی برای کنترل اوضاع در اردوگاه عین‌الحلوه، از او و رئیس پارلمان لبنان برای توقف درگیری‌ها و بازگشت به شرایط عادی در اردوگاه کمک خواست.

  • چرا صهیونیست ها نیازمند درگیر سازی فلسطینی ها هستند ؟

با بالا گرفتن بحران های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، هزاران شهرک‌نشین از جمله دست‌اندرکاران بخش‌های فناوری، درمان و دانشمندان هسته‌ای روند خروج از سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرده‌اند و این برای دولت نتانیاهو نگران کننده است و درگیر سازی افکار عمومی به موضوعات ساختگی از جنس اتفاق اردوگاه عین الحلواه در لبنان  می تواند فشار را تاحدودی از سر این رژیم در حال فروپاشی بردارد. مدیرمؤسسه «اوشن ریلوکیشن» که در زمینه مهاجرت «به» و «از» سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کند، اعلام کرده از زمانی که «یاریو لوین»، وزیر دادگستری رژیم ‌صهیونیستی، برای نخستین بار طرح اصلاح نظام قضایی را در اوایل ژانویه (بهمن سال گذشته) ارائه کرده، روزانه بیش از 100درخواست از سوی افرادی دریافت می‌کنند که به‌دنبال خروج از سرزمین‌های اشغالی هستند.

 

 

ارسال نظرات